Onze samenleving heeft in de laatste decennia op vele vlakken een markante gedaantewissel ondergaan. Kennis en informatie zijn dé sleutelwoorden geworden. De meest opmerkelijke verandering is zonder twijfel de snelle opkomst van ICT.
We worden de laatste jaren overspoeld door een vloedgolf aan informatie via de digitale kanalen van het internet. De kleinste gebeurtenis in de actualiteit, de minste uitspraak in de Wetstraat… binnen de minuut staat het in de digitale krant. Via Google kunnen we rond eender welke zoekterm massa’s aan documentatie binnenhalen. Via de sociale netwerkmedia raken we klasgenoten uit het verleden weer op het spoor, kunnen we in contact komen met mensen van over de hele wereld, delen we foto’s en filmpjes met ‘vrienden’. De opstanden voor meer democratie in de Arabische landen… ze hadden nooit (zo snel) van de gekende omvang kunnen zijn, zonder Facebook. Gaat het regenen of blijft het droog deze namiddag… een blik op buienradar.be en we weten of de paraplu mee op wandeling moet. Zin om Gentse waterzooi te koken? Vraag het even aan Jeroen of Piet via het web. En dan zetten we nog even geen boompje op over het skypen, het bloggen en het twitteren.
Een maatschappelijke (r)evolutie van zulke aard heeft uiteraard ook gevolgen voor het onderwijs. We moeten mee evolueren. Aan scholen om hun kinderen wegwijs te maken in de ontelbare mogelijkheden van het internet en van software allerhande. Daarnaast moet er ook voldoende aandacht besteed worden aan het belang van ‘veilig surfen’. De gevaren van misbruik van vertrouwen, inbreuken op de privacy, cyberpesten… ze loeren om de hoek.
In de Toverboom wordt ICT als een uitgelezen middel beschouwd om het onderwijsaanbod te ondersteunen en te versterken. De integratie van ICT maakt het leerproces rijker, creatiever en zeker zo boeiend. De computer biedt de leerlingen en leerkrachten meer mogelijkheden tot differentiatie ( = rekening houden met verschillen die er tussen kinderen altijd zijn) en zelfstandigheid.
In die zin kan de computer helpen bij het realiseren van de veranderende rol van de leerkrachten: veel meer begeleider en stimulator dan ‘kennisoverbrenger’. De leertijd wordt effectiever benut (meer leerresultaat in minder tijd).
Iedere klas heeft hier recente pc’s met aangepaste software (leervaardigheden trainen) en internetaansluiting. Ook heeft elk lokaal een beamer met scherm (tonen van bronnenmateriaal bij de lessen, projecteren van powerpointpresentaties bij spreekbeurten, afspelen van een fijne film…).
De ICT–coördinatoren van onze scholengemeenschap (KaBaGe) werken nauw samen. Dit resulteerde onder meer in een ‘Portaalsite’ voor alle KaBaGescholen (zie bij Links). Hier is een schat aan online oefeningen te vinden voor alle leeftijden van de basisschool. Ook leerkrachten die meer achtergrond over een onderwerp willen kunnen hier terecht. Naast deze portaalsite worden er webquests en schooloverschrijdende projecten op poten gezet.
Mee–surfen op de digitale vloedgolven… een hele uitdaging voor het onderwijs!