Werken aan sociale vaardigheden van kinderen dient een ‘constant’ aandachtspunt te zijn binnen onze school.
Respectvol omgaan met elkaar en met materiaal, samenwerken, omgaan met kritiek, …
zijn dingen die kinderen vooral leren door positieve bekrachtiging.
Het geven van (positieve) feedback is daarbij belangrijk.
Het is van fundamenteel belang voor het zelfbeeld en de motivatie dat men erkend wordt in wie men is en in wie men kan worden.
Als kinderen dit erkennen kunnen ze zowel iets betekenen als individu (talenten), als voor de maatschappij (samenknap)!
Autonomie (ik kan het zelf), verbondenheid (ik hoor erbij) en competentie (ik kan het) kunnen ons daarbij helpen.
Spreuk van B. Washington
In de Toverboom zien we talentontwikkeling als het op gang brengen van een positieve dynamiek, die het beste uit elk kind naar boven haalt en het doet groeien en ontwikkelen.
Bewust worden en aanvaarden van wat men kan en (nog) niet kan is daarbij belangrijk.
Zo kunnen kinderen hun eigen leren in handen nemen om (nog) ‘knapper’ te worden. Niet voor de ander, maar voor zichzelf.
‘We kunnen niet van alle kinderen sterren maken, maar we kunnen ze wel allemaal op hun eigen wijze laten schitteren!’
Kinderen identificeren zich in de Toverboom met Loes en Stan en voelen dat ze hun steentje kunnen bijdragen tot een + leefklimaat.
Om hen voldoende leerkansen te geven zetten we elke maand specifieke thema’s centraal.
Zo groeit het samenhorigheidsgevoel en stimuleren we hen om hun verantwoordelijkheid op te nemen. Eerst in de Toverboom, later in de maatschappij.