Dag | Aanvang schooltijd | Middagonderbreking | Einde schooltijd |
Maandag | 8u40 uur | 12u15-13u30 | 15u25 |
Dinsdag | 8u40 uur | 12u15-13u30 | 15u25 |
Woensdag | 8u40 uur | 12u00 | |
Donderdag | 8u40 uur | 12u15-13u30 | 15u25 |
Vrijdag | 8u40 uur | 12u15-13u30 | 15u25 |
De middagpauze in de school loopt van 12u15 tot 13u30.
Voor de voor-en naschoolse opvangmomenten werken we samen met de Bengelbende.
Dag | Voorschoolse opvang | Naschoolse opvang |
Maandag | 6u30 tot 8u25 | 15u40 tot 18u15 |
Dinsdag | 6u30 tot 8u25 | 15u40 tot 18u15 |
Woensdag | 6u30 tot 8u25 | 12u15 tot 18u15 |
Donderdag | 6u30 tot 8u25 | 15u40 tot 18u15 |
Vrijdag | 6u30 tot 8u25 | 15u40 tot 18u15 |
(School)materiaal:
Eerbied voor het milieu
Het is voor de ouders en de school belangrijk dat er regelmatig contacten zijn met elkaar. Aan de schoolpoort en op de speelplaats is er elke dag gelegenheid om informatie uit te wisselen. ‘s Morgens kan de info enkel gedeeld worden met de juf of meester aan de poort. Na de schooluren kan je wel met vragen bij de klasjuf of meester terecht.
Als de ouders een langer onderhoud wensen kunnen zij een afspraak maken met de leerkracht of met de directeur. Ook de leerkrachten zullen, als dit nodig is, de ouders in de school uitnodigen.
Elk jaar voorzien we vanuit de school een informatieavond voor de ouders in de school. Deze heeft plaats in de loop van september. De leerkracht legt op die avond haar manier van werken uit en er worden afspraken gemaakt.
Verder voorzien we twee ouderavonden waarop de ouders individueel contact kunnen hebben met de leerkracht:
Op het einde van het schooljaar halen de ouders de werkjes van de kleuters of de rapporten van de kinderen zelf op. Ook dan is er gelegenheid tot praten met de leerkrachten.
Op geregelde tijdstippen is er overleg tussen de leerkracht, de zorgleerkracht, de directeur en het CLB.
Samen wordt er bekeken hoe we leerlingen met specifieke extra kunnen ondersteunen. Ouders worden daarover steeds ingelicht.
We geven in de lagere school 3 rapporten per jaar : voor de herfst -, krokus -, en zomervakantie. Aan kinderen met gescheiden ouders worden 2 rapporten meegegeven. We gaan ervan uit dat de ene ouder het rapport ook steeds aan de andere ouder bezorgt! Indien dit niet mogelijk is, gelieve dan de directeur daarover in te lichten.
Deze meerdaagse uitstappen hebben zowel een opvoedend als een educatief doel. In de verschillende klassen worden deze dagen voorbereid en achteraf verwerkt en nabesproken. Tijdens deze dagen worden er allerlei activiteiten gedaan: bezoeken van bezienswaardigheden, sport, spel, leermomenten, …
De deelname aan extra-muros-activiteiten vergt de schriftelijke toestemming van de ouders.
Elke cent die telt! De overheid biedt de mogelijkheid aan basisscholen om extra geld te verwerven. We mogen rekenen op een aantal gulle en trouwe sponsors. In ruil daarvoor plaatsen we hun bedrijfsnaam en hun logo op onze website, op de placemates van het schoolontbijt, op reclamepanelen tijdens het schoolfeest, …
Het schoolbestuur oordeelt of de reclame in aanmerking komt of niet.
De wet op de privacy en de wet op het auteursrecht zijn zeer strikt wat betreft de rechten van kinderen en hun ouders. Voor elke foto, voor elk werkstukje van een kind moet in principe een aparte schriftelijke toestemming gevraagd worden aan de ouders bij publicatie. Dit is uiteraard zeer tijdrovend en werkt zelfs ontmoedigend, maar het is de wet. Wij durven toch regelmatig foto’s van kinderen op onze website en in de nieuwsbrief laten verschijnen. Mocht u als ouder daar een probleem mee hebben, dan horen wij het graag van u! De school heeft momenteel volgende kanalen om werkstukjes van kinderen en foto’s te verspreiden. Op papier: via de wekelijkse nieuwsbrief of drukwerk van de school (uitnodiging, affiche, folder, krantje …)
Digitaal via de website van de school. Digitaal via te koop aangeboden gegevensdragers als cd-rom of dvd. Foto’s: in de school worden enkel foto’s genomen binnen het kader van de schoolse projecten. Ze hebben tot doel ouders en sympathisanten een (sfeer)beeld te geven van de activiteiten waaraan de kinderen deelnemen tijdens een lesdag. Deze foto’s kunnen zowel individuele kinderen als groepen tonen of werkstukjes van kinderen. Dit kunnen zijn: verslagen van activiteiten, een opstel, een gedicht, een tekening, een rebus… Het gebruik van deze werkstukjes in de tijdschriften of op de digitale dragers heeft steeds tot doel ouders en familie op een positieve manier te tonen waartoe kinderen talig of creatief in staat zijn. De ervaring leert ons dat ouders tot op heden eerder blij zijn met deze initiatieven maar indien u niet wenst dat foto’s of werkstukjes van uw kind voor bovenstaande doeleinden worden gebruikt, zullen we uw wensen respecteren. Gelieve ons dan te verwittigen.
Informatie en ICT zijn noodzakelijk in de ondersteuning van het onderwijs. Denken we maar aan de leerlingenadministratie- en leerlingvolgsystemen, agenda- en rapportprogramma’s, oefen- en toetssystemen…. Vaak verwerken deze geautomatiseerde systemen persoonsgegevens (van leerlingen, ouders, lesgevers…) en is de privacywetgeving (AVG) hierop van toepassing. Wie de beleidstekst ‘Informatieveiligheid en Privacy’ van de Toverboom wil lezen, klikt hier.
Incidenten en datalekken.
Bij de Toverboom is het melden van beveiligingsincidenten en datalekken vastgelegd in een protocol.
“Een inbreuk op de beveiliging die per ongeluk of op onrechtmatige wijze leidt tot de vernietiging, het verlies, de wijziging of de ongeoorloofde verstrekking van of de ongeoorloofde toegang tot doorgezonden, opgeslagen of anderszins verwerkte gegevens”. Zo is de term datalek in de AVG definities omschreven.
Alle incidenten kunnen worden gemeld door een mail te sturen naar privacy@detoverboom.be.
Afhandeling van deze incidenten volgt een gestructureerd proces, waarbij men ook voorziet in de juiste stappen rondom de meldplicht datalekken.
Eerst aanmelden, dan inschrijven. Alle Geelse scholen werken met één aanmeldingssysteem.
Bij de inschrijving moeten de ouders een officieel document voorleggen om de identiteit van het kind en de verwantschap met het kind te kunnen aantonen. Volgende documenten komen in aanmerking: de SIS-kaart, het geboortebewijs, een identiteitsstuk van het kind zoals een bewijs van inschrijving in het vreemdelingenregister, een reispas.
Alle ouders tekenen voor akkoord met het schoolreglement.
De Belgische leerplichtwet bepaalt dat uw kind leerplichtig is vanaf 1 september van het kalenderjaar waarin het 5 jaar wordt.
Als ouder bent u verantwoordelijk voor het feit dat uw kind aan de leerplicht voldoet. Uw kind moet élke schooldag van het schooljaar daadwerkelijk op school aanwezig zijn, behalve bij gewettigde afwezigheden.
Via de volgende link komt u te weten in welke situatie uw kind gewettigd afwezig is: http://onderwijs.vlaanderen.be/nl/ouders/wat-mag-en-moet-op-school/aanwezig-of-afwezig
Gelieve steeds contact op te nemen met de directeur als er overwogen wordt het kind van school te veranderen.
Kinderen die wegens ziekte, langdurig of korte opeenvolgende periodes niet op school aanwezig kunnen zijn, hebben onder bepaalde voorwaarden recht op 4 lestijden onderwijs aan huis (TOAH).
Meer info via volgende link: https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/toah
Aan het einde van het gewoon lager onderwijs krijgt elke leerling een getuigschrift of een attest.
De klassenraad beslist of je kind een getuigschrift of een attest behaalt.
Je kan beroep aantekenen tegen de beslissing van de klassenraad om je kind geen getuigschrift basisonderwijs toe te kennen. Meer info over beroepsprocedure vind je via deze link.
De school leeft de wetgeving inzake de privacy van de leerling en zijn/haar familie na. De school gaat discreet om met de informatie in de leerlingenadministratie en het zorgdossier. Ouders kunnen ten allen tijden hun eigen persoonsgegevens raadplegen, laten verbeteren en zich verzetten tegen het gebruik van de gegevens.
Om de goede gang van zaken in De Toverboom niet te storen kan de Inrichtende Macht maatregelen nemen.
Iemand die voortdurend een storend gedrag heeft, kan gestraft worden. De bedoeling van de straf is dat de leerling zijn gedrag gaat veranderen zodat er terug een goede samenwerking ontstaat met de leerkrachten en de medeleerlingen.
Als het echt nodig is kan de leerling, als straf, voor een bepaalde periode van de school verwijderd worden.
De school heeft naast haar onderwijsopdracht ook een opvoedingsopdracht. Deze laatste opdracht kan de school pas goed vervullen wanneer zij hierin volledig gesteund wordt door de ouder(s). Gebrek aan het nodige vertrouwen verstoort de relatie ouder(s)-school. In dit geval kan de school vragen aan de ouders om voor hun kind(eren) een andere school te kiezen.
Enkel tegen de beslissing tot definitieve uitsluiting kan beroep worden aangetekend bij de beroepscommissie bisdom Antwerpen:
DKO, Beroepscommissie basisonderwijs, Otto Veniusstraat 22, 2000 Antwerpen
Voor meer uitleg hierover, meldt u zich het best tot de directie.
De bijdrageregeling voor het lopende schooljaar vindt u in een apart hoofdstukje bij “Afgesproken”.
In uitvoering van het decreet van 28 mei 2008 houdende het instellen van het rookverbod in onderwijsinstellingen en centra voor leerlingenbegeleiding geldt een algemeen rookverbod op de terreinen van de school. Dit zowel in de open als gesloten plaatsen van de schoolterreinen.